पुस १९, २०८०
धरान उपमहानगरपालिकाका मेयर हर्क साम्पाङले राष्ट्रपति र प्रधानमन्त्रीको फोटो नगरपालिकाबाट हटाएको विषय अहिले निकै चर्चामा छ । २०५४ मा त्यही प्रकृतिको क्रियाकलाप गरेका थिए, लीला थापा मगरले । जिल्ला विकास समिति...
पौराणिक दर्शनमा ब्रह्मवैवर्त पुराणको छुट्टै विशेषता छ । महापुराणको पंक्तिमा पर्ने यो पुराणले सारा जगतलाई भगवान् कृष्णको विवर्त मानेको छ । यस पुराणका अनुसार जगत् आफैंमा केही पनि होइन । केवल भ्रमका कारण भगवान् कृष्णमा आरोपित हुन पुगेकाले सत्य जस्तो प्रतीत भएको मात्र हो ।
अठार पुराणमा गणनाको हिसाबले यो पुराण दशौं स्थानमा पर्छ । खासगरी यो पुराण विष्णुभक्तिपरक पुराण हो । त्यसैले यस पुराणलाई वैष्णव पुराण भन्ने गरिएको छ । यस पुराणमा चार खण्ड छन्, जसमा ब्रह्मखण्ड, प्रकृतिखण्ड, गणपतिखण्ड र कृष्णजन्मखण्ड पर्छन् । यीमध्ये कृष्णजन्मखण्ड दुई भागमा विभाजित छ । यसको पूर्वार्धलाई पूर्वखण्ड र उत्तरार्धलाई उत्तरखण्ड भनिन्छ ।
विषयवस्तुको हिसाबले कतिपय प्रसङ्ग श्रीमद्भागवत महापुराणसित मिल्दोजुल्दो देखिन्छ तर भिन्नताबोध गराउने प्रसङ्ग पनि त्यत्तिकै छन् । कुल २७६ अध्यायले युक्त यस पुराणको ब्रह्मखण्डमा ३० अध्याय छन् भने गणपतिखण्डमा ४६ अध्याय छन् । त्यस्तै प्रकृतिखण्डमा ६७ अध्याय र कृष्णजन्मखण्डको पूर्वार्धमा ५४ तथा उत्तरार्धमा ७९ अध्याय छन् । नारदपुराण र श्रीमद्भागवतमा यस पुराणको श्लोक संख्या १८ हजार उल्लेख छ तर हाल उपलब्ध पुराणमा श्लोकसंख्या केही न्यून रहेको कल्याण पुराण कथाङ्कबाट थाहा हुन्छ ।
वस्तुतः ब्रह्मवैवर्त पुराणको प्रमुख प्रतिपाद्य विषय भगवान् कृष्ण र उनको अन्तरङ्ग शक्ति राधा हुन् । कृष्णभक्तिको बेजोड नमूना मानिएको यस पुराणले भगवान् कृष्णलाई पूर्णब्रह्म परमात्माको विशेष रूपमा प्रस्तुत गरेको छ । कात्तिक महिना राधा–दामोदरको महिना हो । यस महिनाका देवता दामोदर हुन् भने मासदेवीको नाम राधा हो । दामोदर भनेको कृष्णकै अर्को नाम हो । त्यसैले यो महिना भगवान् कृष्णसित विशेष सम्बन्धित छ ।
यसै महिनाको पूर्णिमाको रातमा कृष्णले राधाका साथमा रासलीला रचेका थिए । यसको प्रशंसा स्वर्गमा बस्ने देवताहरूले समेत गरेका छन् । हुन पनि यो रात भनेको त्यस्तो रात हो, जहाँ भक्तले भगवानलाई जितेका छन् भने कामदेवले हारेका छन् । सृष्टिमा अहिलेसम्म कामदेव दु्ईपटक हारेका छन् । सत्ययुगमा देवाधिदेव महादेवसित हारेका छन् भने द्वापरयुगमा भगवान् कृष्णसित ।
भागवतमा कृष्ण परमेश्वरको पूर्णावतार मानिएका छन् । भगवानका अन्य अवतार छन् १२ कलाभन्दा तलकै छन् । उनीहरूमध्ये कतिलाई अंशावतार, कतिलाई कलावतार र कतिलाई आवेशावतार भनिन्छ तर कृष्ण भने १६ कलाले युक्त छन् । त्यसैले उनी पूर्णावतार मानिएका हुन् । अझ व्यासजीले भागवतमा कतिसम्म भनेका छन् भने कृष्ण भगवानको अवतार होइनन्, स्वयं भगवान् नै हुन् । ब्रह्मवैर्वर्त पुराणले तिनै भगवान् कृष्ण र उनको अन्तरङ्ग शक्ति राधाको विशेष गुणगान गरेको छ । यसको करीब दुईतिहाइ भाग राधा–कृष्णसितै सम्बन्धित छ । बाँकी एक भागमा मात्र पुराणका पञ्चलक्षण सम्बन्धी अन्य विषयवस्तुले स्थान पाएका छन् ।
परब्रह्म, परमात्मा तथा भगवान् एउटै अद्वैत परमसत्ताका विविध नाम हुन् । तिनै परब्रह्म वा परमात्मा नै भगवान् कृष्ण हुन् भन्ने ब्रह्मवैवर्त पुराणले निष्कर्ष छ । यसअनुसार भगवान् कृष्ण कर्तुम् अकर्तुम् अन्यथा कर्तुम् समर्थ छन् । उनी टाढाभन्दा टाढा पनि छन् । नजिकभन्दा नजिक पनि छन् । ठूलाभन्दा ठूला पनि छन् सानाभन्दा साना पनि छन् । उनी जगत् कल्याणका लागि आवश्यकता अनुसार जतिबेला जस्तो पर्छ त्यस्तै रूप धारण गर्छन् । कहिले ब्रह्मा बन्छन् कहिले विष्णु बन्छन् । कहिले शिव, शङ्कर वा महादेव र गणेश, सूर्य आदि विभिन्न रूपमा प्रकट भइरहेका हुन्छन् ।
ब्रह्म भनेका पनि उनै हुन् परब्रह्म भनेका पनि उनै हुन् । विष्णु भनेका पनि उनै हुन् महाविष्णु भनेका पनि उनै हुन् । ईश्वर भनेका पनि उनै हुन् परमेश्वर वा महेश्वर भनेका पनि उनै हुन् । सत्व, रज, तम भनेका पनि उनै हुन् । आधुनिक विज्ञानको भाषामा न्यूट्रोन, प्रोटोन, इलेक्ट्रोन भनेका पनि उनै हुन् । पदार्थका ठोस, तरल र ग्यास तीन रूप भनेका पनि उनै हुन् जाग्रत, स्वप्न, सुषुप्ति भनेका र विश्व, तैजस, प्राज्ञ भनेका पनि उनै हुन् । महाकाली, महालक्ष्मी, महासरस्वती, दुर्गा, सावित्री आदि जति पनि नारी शक्ति छन् ती भनेका पनि उनै कृष्णका अन्तरङ्ग शक्ति राधाका विविध रूप हुन् । एउटै परमतत्त्व र उनका शक्ति नै विविध रूपमा प्रकट भई चराचर जगतलाई धारण गर्दै आएका छन् ।
यस पुराणका अनुसार, सृष्टिपूर्व उनै कृष्णरूप परब्रह्म परमात्मा बाहेक केही पनि थिएन । उनी पनि परमाणु रूपले घोर अन्धकारको गर्तमा निदाइरहेका थिए । जब सृष्टिको बेला आयो उनले आफ्नो शरीर विस्फोट गरी दुई भागमा विभक्त गरे, जसलाई प्रकृति र पुरुष भनिन्छ । उनको दाहिने अङ्गलाई पुरुष भनिएको छ भने बाँया अङ्गलाई प्रकृति भनिएको छ । मूल प्रकृतिको रूपमा प्रतिष्ठित सोही वाम अङ्ग नै राधा हुन् । तिनै ब्रह्मरूपा सनातनी शक्ति राधाले नै पाँचभागमा विभाजित भई माहेश्वरी मर्यादा पालन गर्दै आएकी छन् । शिवस्वरूपा नारायणी तथा पूर्णब्रह्मस्वरूपिणी भगवती दुर्गा वा महाकाली भनेका पनि उनै हुन्, समग्र सम्पत्तिकी अधिष्ठात्री देवी महालक्ष्मी भनेका पनि उनै हुन् ।
त्यस्तै वाणी, विद्या, बुद्धि र ज्ञानकी अधिष्ठात्री देवी महासरस्वती भनेका पनि उनै हुन्, ब्रह्मतेजसम्पन्न शुद्ध सत्त्वमयी ब्रह्मी शक्ति सावित्री तथा प्राण र प्रेमका अधिष्ठात्री देवी राधा भनेका पनि उनै हुन् । संसारमा जति पनि स्त्रीत्व शक्ति छन् ती सबै यिनै मूल प्रकृति राधाकै विविध अङ्ग हुन् राधा र भगवान् कृष्ण एक अर्कोमा अनुस्युत हुन पुगेका छन् । ब्रह्मवैवर्त पुराणको विशेषता भनेकै सरल तरिकाले यी र यस्तै यस्तै उनै भगवान् कृष्णको विशेषता बताउनु हो ।
प्रायः पुराणहरूको नाम कि वक्ताको नामबाट राखिएको छ कि श्रोताको नामबाट तर यस पुराणको नाम भने वक्ता र श्रोताको नामबाट नभई उसको प्रतिपाद्य विषयवस्तुको आधारमा चयन भएको छ । यस पुराणले संसारमा सर्वत्र ब्रह्म नै व्यापक रूपले रहेका छन् भन्ने सन्देश दिएकाले त्यसैको आधारमा पुराणको नाम ब्रह्मवैर्वर्त राखिएको हो भन्ने विद्वानहरूको कथन छ ।
यस पुराणको वक्ता सूतपुत्र सौति रहेका छन् भने श्रोता शौनकजी । प्रायः पुराणका वक्ता सूत नै रहेका छन् । उनी अग्निकुण्डबाट निस्केका अयोनिज हुन् । यज्ञमा दिइएको देवगुरु बृहस्पतिको भाग व्यतिक्रम भई देवराज इन्द्रलाई पर्न जाँदा उनको उत्पत्ति भएको थियो । यसैकारण लक्षणाको आधारमा उनलाई सूत भनिएको हो । उनलाई पुराणको विशेष ज्ञाता मानिन्छ । व्यासजीले सर्वप्रथम पुराणहरूको अध्यायन उनैलाई गराएका थिए ।
नैमिषारण्य क्षेत्रमा पुराणवाचन गरिरहेका बेला परिबन्दवश देवकी पुत्र बलरामको हातबाट उनको मृत्यु भएकाले बाँकी पुराण उनका पुत्र सौतिले सुनाएका थिए । प्रस्तुत ब्रह्मवैवर्त पुराण पनि यसैभित्र पर्छ । यस पुराणको उठान पनि नैमिषारण्य क्षेत्रबाटै भएको छ र समापन पनि नैमिषारण्यमै भएको छ । यस पुराणको हाल व्यावहारिक प्रचनल त्यति बढी नदेखिएपनि महत्त्व भने अन्य पुराणका भन्दा कत्ति कम छैन । बरू कतिपय प्रसङ्गमा बढी नै रहेको देखिन्छ ।
धरान उपमहानगरपालिकाका मेयर हर्क साम्पाङले राष्ट्रपति र प्रधानमन्त्रीको फोटो नगरपालिकाबाट हटाएको विषय अहिले निकै चर्चामा छ । २०५४ मा त्यही प्रकृतिको क्रियाकलाप गरेका थिए, लीला थापा मगरले । जिल्ला विकास समिति...
मखमली फुल्दा, मार्सी धान झुल्दा बहिनी आउने छिन्, दैलाको तस्वीर छातीमा टाँसी आँसु बगाउने छिन् .....। हाम्रो समयका चर्चित गायक नारायण रायमाझीको ‘नमुछे आमा दहीमा टीका’ बोलको गीत नि...
राजधानी काठमाडौंबाट कयौं सय माइल टाढा रहेका जाजरकोट र रुकुम पश्चिम यतिबेला भूकम्पले इतिहासकै सर्वाधिक पीडामा छन् । गोधूलि साँझसँगै ओठ काँप्ने जाडो शुरू हुन थाल्छ । आमाको मजेत्रोमा लपेटिएका बच्चाहरू चि...
कमेडी क्लब चलाउने मुन्द्रे उपनाम गरेका एकजना मान्छे छन्। एकै श्वासमा चारवटा प्रश्न सोध्न सक्ने क्षमता भएका जानेमाने पत्रकार ऋषि धमलाको कार्यक्रममा पुगेर तिनले भन्न भ्याए, 'यो टिकटकका कारण मान्छेहरू अल्छी भए, कुन...
नेपालको सार्वजनिक प्रशासन, विशेषतः निजामती सेवामा व्यावसायिक सदाचारिता विकास भएन भन्ने प्रश्न समय समयमा उठ्दै आएको छ । कर्मचारीमा स्वाभाविक रूपमा हुनुपर्ने कार्यसम्पादनलाई व्यवस्थित बनाउने सीप, संस्कार र अनुभवजन्य...
डिसेम्बर पहिलो साता एनसेलको माउ कम्पनी आजियाटाले आफ्नो रेनोल्ड होल्डिङ्स यूकेको शतप्रतिशत स्वामित्व गैरआवासीय नेपाली सतिशलाल आचार्यको कम्पनी स्पेक्ट्रलाइट यूकेलाई बेच्न गरेको सम्झौताबारे समाचार बाहिरिएको झन्डै ३ हप्...
हामी १५औं अन्त्य गरेर १६औं योजनाको तयारीमा जाँदै छौं । दलका शीर्ष नेताबीच १६औं योजनाको विषयमा छलफल भएको छ । १५औं योजनाको असफलता र नमिलेका कुरालाई १६औं मा सुधार्छौं । हाम्रो गन्तव्य कहाँ हो भन्ने संविधानले ...
सच्चा लोकतन्त्रमा सिमान्तमा रहेको नागरिकले पनि यो देश मेरो हो भन्ने अनुभूति गर्न सक्नेछ- माहात्मा गान्धी । माथि गान्धीको भनाइ किन उद्धृत गरिएको हो भने नयाँ वर्षको आगमन भैसकेको छ र २०८० को बिदाइ बडो हर्षपूर्वक...
एक दिन काम विशेषले नयाँ सडकतिर गएको थिएँ, मोबाइल टिङटिङ गर्यो । हेरेँ पुराना मित्र जयदेव भट्टराई, सम्पादक मधुपर्क (हाल अवकाश प्राप्त) ले सम्झेका रहेछन् । हामी दुई लामो समयसम्म सँगै रह्यौँ, कहिले गोरखापत्र...