×

NMB BANK
NIC ASIA

नेपाल शक्तिउपासना तथा तन्त्रसाधनाको पवित्र भूमि हो । वैदिक तथा तान्त्रिक परम्परा अनुसार शक्तिपूजा गर्ने परम्परा यहाँ लामो समयदेखि चलिआएको छ । 

Muktinath Bank

प्रमुख पीठहरू काठमाडौंस्थित गुह्येश्वरी, संकटा, भद्रकाली, बगलामुखी लगायत छन् भने काठमाडौंबाहिर पाथिभरा, मनकामना, बडीमालिका, आलमदेवी लगायत छन् । देवीका सानाठूला विभिन्न मन्दिरहरूको उपस्थितिले नेपालमा शक्तिसम्प्रदायको व्यापकता पुष्टि हुन्छ । 


Advertisment
RMC TANSEN
IME BANK INNEWS
shivam ISLAND

सनातन संस्कृतिमा शाक्तमत वा शक्तिसम्प्रदाय अत्यन्त प्राचीन र व्यापक छ । श्रुति (वेद) र स्मृति (पुराण) दुवैमा शक्तिसम्प्रदायको उल्लेख पाइन्छ । महाशक्तिका रूपमा देवीको उपासना तथा पूजाअर्चना आदिमकालदेखि नै अहिलेसम्म अविच्छिन्न भइरहेको पाइन्छ जबकि ख्रिस्तानी र मुसलमानी धर्मले शक्ति (नारी) पूजालाई पेगन वा काफिर भन्दै दमन गरेको देखिन्छ ।
 
वैदिक युगको आर्य र आर्येतर जातिहरूको संस्कृति तथा आस्थामा शक्ति उपासनाका बीजहरू भेटिन्छन् । वेदहरूमा वाक्, सरस्वती, श्रद्धा, महालक्ष्मी, महाशक्ति, पृथ्वी, अदिति लगायत स्त्रीशक्तिको कल्पना गरिएको छ । शक्तिविना यस सृष्टिको कल्पना गर्न नसकिने वैदिक मन्त्रहरूमा उल्लेख गरिएको छ । ऋग्वेदको ६/६१ मा रहेको एक मन्त्रमा आदिशक्तिले आफू समस्त प्राणीमा व्याप्त रहेको र आफूलाई नमान्ने मानिस क्षीण हुँदै जाने बताएको पाइन्छ ।


Advertisment
Nabil box
Kumari

यजुर्वेदमा सरस्वतीलाई आहुति दान दिने मन्त्र (अ. २/२) भेटिन्छ भने पृथ्वी र अदिति जस्ता देवीहरूको स्तुतिपरक वर्णन पनि पाइन्छ (अ. ५/१६) । अथर्ववेदमा देवीको उक्ति छ (४/३०) ः म सबै रुद्र, वसु, आदित्य र सबै देवसँग विचरण गर्छु । त्यही वेदमा (१०/१२५ मा) आद्याशक्ति भन्नुहुन्छ ः ‘म समस्य देवहरूमा व्याप्त छु ।’ यसरी वेदहरूले देवीशक्तिको महत्त्वको चर्चा गरेको पाइन्छ ।

Vianet communication
Laxmi Bank

उपनिषद्हरूमा पनि शक्तिको प्रभावशाली वर्णन भेटिन्छ । केनोपनिषदमा हैमवती अर्थात् पार्वतीले महाशक्तिका रूपमा प्रकट भएर ब्रह्मतत्त्वको उपदेश दिएको प्रसंग उल्लेख छ । पछिल्ला उपनिषद्हरूमा शक्तिलाई सिर्जनात्मक ऊर्जाका रूपमा वर्णन गरिएको छ । भुवनव्यापिनी अर्थात् विश्वभरि छाएकी शक्ति व्यक्तिको शरीरमा कुण्डलिनीका रूपमा रहेको र त्यसलाई जगाउनु योगको एक साधन भएको उल्लेख पाइन्छ ।

परवर्ती काव्य तथा पुराणहरूमा पनि आद्याशक्तिको प्रशस्त वर्णन पाइन्छ । वाल्मीकीय रामायणमा बला तथा अतिबला विद्याको वर्णन छ भने महाभारतमा युधिष्ठिरले महिषासुरमर्दिनीको स्तुति गरेको प्रसंग आउँछ ।
 
मार्कण्डेय पुराणमा देवताहरूको तेजबाट देवी प्रकट भएर महिषासुरको वध गरेको प्रसंग आउँछ भने हरिवंश पुराणमा विष्णुले निद्राकलारूपिणी देवीको स्तुति गरेको भेटिन्छ । वास्तवमा पुराणहरूमा शक्तिको स्वरूप र उपासना पद्धतिमा विस्तारपूर्वक चर्चा गरिएको छ । देवीभागवत, कालिकापुराण, मार्कण्डेय पुराण लगायतमा महाशक्तिको विराट् स्वरूपको चर्चा गरिएको छ र विभिन्न साधना उपासना विधिको विस्तृत वर्णन गरिएको छ । 

मार्कण्डेय पुराणको दुर्गासप्तशतीस्तोत्र (चण्डी) नेपालमा सनातन धर्मावलम्बीहरूको घरघरमा दशैंमा पाठ गरिन्छ । वर्षमा दुईपटक अर्थात् बडादशैं (आश्विन) र चैतेदशैं (चैत्र) मा शक्तिपीठ तथा घरमा भगवती दुर्गाका विभिन्न स्वरूपको पूजाअर्चना गर्ने परम्परा जीवितै छ । 
शक्तिउपासनाकै अंगका रूपमा तन्त्रविद्या विकसित भएर प्रचलनमा आएको हो । वैदिक उपासना पद्धतिबाटै प्रेरित भएर अनि आर्येतर संस्कृतिबाट पनि प्रभावित भएर तन्त्रसाधना गर्न थालिएको हो । वैदिक ग्रन्थमा ब्राह्मणको सर्वाधिकार भएर अन्यलाई पहुँच नदिइएपछि तन्त्रविद्या विकसित गरेर सबैलाई मोक्षप्राप्तिको अधिकार प्रदान गरिएको हो । महाभारतमा तन्त्रविद्यालाई स्वतन्त्र वेद मानेर त्यसको सार्वभौमिकता र उपयोगितालाई प्रमाणित गरिएको छ (शान्तिपर्व, अध्याय २५९) ।

नेपालमा शक्तिपूजन कहिलेदेखि शुरू भयो भन्ने कुरामा मतैक्य पाइन्न । उपलब्ध पुरातात्त्विक स्रोतसाधन हेर्दा लिच्छविकालका केही शिलालेखमा शिवसँगै भगवतीको उपासना गरिएको पनि भेटिन्छ । लिच्छवी राजा मानदेवले चलाएको मुद्रामा सिंहले एउटा पञ्जा उचालेर कमलको फूल लिएको देखिन्छ भनी महेश्वरमान छोचुले लेखेका छन् । सिंहलाई देवीको वाहन मानिने हुनाले त्यतिखेर देवीपूजन प्रचलनमा थियो भनी बुझ्नुपर्ने हुन्छ । 

मानदेवको अर्को मुद्रामा लामो कपाल भएको देवाकृति देखिन्छ र त्यो कुमारीको प्रतीक हो भन्ने पुरातत्त्वविद्हरूको मत छ । केपी जायसवाल नामक भारतीय इतिहासकारले मानदेवकी इष्टदेवी भोगवती भएको उल्लेख गरेका छन् र भोगवती भन्नाले भगवतीलाई इंगित गरिएको हो भन्छन् विद्वानहरू । 

त्यस्तै गुणकामदेवको मुद्रामा रहेका चार आकृतिमध्ये एउटामा मुकुट लगाएकी महिला देखिन्छिन् र त्यसलाई देवीको प्रतीक मानिएको भनी पुरातत्त्वविद् सोनी मास्केले पुरातत्त्व विभागको द्वैमासिक मुखपत्र प्राचीन नेपालको संख्या ९१ मा लेखेकी छन् । 

हाँडीगाउँमा भेटिएको अंशुवर्माको अभिलेखमा षष्ठीदेवीको मन्दिर बनाउन नगद दान दिएको उल्लेख पाइन्छ । अनि टुँडालदेवी, नक्साल भगवती र शोभाभगवतीको मूर्तिकलाको अध्ययन गर्नेहरूले यो लिच्छविकालकै कृति भएको बताएका छन् । 

मल्लकालको कुरा गर्दा राजा स्थिति मल्ल मानेश्वरी देवीका भक्त भएको पाइन्छ । पाटनको कुम्भेश्वरमा भेटिएको अभिलेखमा उनको नाम श्री मानेश्वरी वरलब्ध प्रसाद लेखिएकोबाट यसको पुष्टि हुन्छ । लिच्छवि राजा मानदेवले मानेश्वरी देवीको स्थापना गराएको मानिन्छ तर यस विषयमा पुष्ट प्रमाणहरू भने भेटिँदैनन् । पछि ज्योतिर मल्ल र यक्ष मल्लले पनि स्थिति मल्लकै जस्तो नाम लिएको पाइएकाले मानेश्वरी देवीलाई मल्ल राजाहरूले निकै श्रद्धा गर्ने गरेको निष्कर्ष निकाल्न सकिन्छ । पछि जयप्रकाश मल्ले गुह्येश्वरीलाई इष्टदेवी मानेको अभिलेख पाइन्छ । उनैले तुलजा भवानीसँग पासा खेलेको किंवदन्ती उपलब्ध छ ।

त्यसैगरी शाहवंशका राजाहरूले शक्तिउपासनामा निकै जोड दिएको पाइन्छ । पृथ्वीनारायण शाहले मनकामनाको आराधना गर्ने गरेको अनि काठमाडौं विजयपछि कुमारीसँग आशीर्वाद लिएको इतिहास पाइन्छ । उनले बनाएका नुवाकोट दरबार र वसन्तपुरको नौतले दरबार निर्माणमा तान्त्रिक विधि अपनाइएको देखिन्छ । उनका भाइ सिंहप्रताप शाहले कौलाचार तान्त्रिक विधिले साधना गर्ने गरेका थिए ।
 
पछिल्ला शाह राजाहरू पनि काठमाडौं तथा अन्यत्र रहेका शक्तिपीठमा विभिन्न अवसरमा पुग्ने गर्थे । राजाबाट प्रजा भएपछि ज्ञानेन्द्र शाह अहिले पनि शक्तिपीठहरूको दर्शन गरिरहेका हुन्छन् । शाहवंश पतन गराउन जिम्मेवार घटना दरबार हत्याकाण्ड पनि तत्कालीन युवराज दीपेन्द्र शक्तिपूजा अन्तर्गतको तान्त्रिक वशीकरणमा परेकाले भएको भनी राजन कार्कीले लेखेका छन् ।

यसरी नेपालको इतिहासको अवलोकन गर्दा अनि नेपालभरि छरिएका शक्तिपीठहरू देख्दा नेपाल शाक्तभूमि र तान्त्रिक साधनास्थल हो भन्ने स्पष्ट हुन्छ । राष्ट्रको पहिचान कायम राख्नका लागि यस विषयमा थप अनुसन्धान र अनुशीलन गरिनु जरूरी छ ।

hAMROPATRO BELOW NEWS
TATA Below
कात्तिक २९, २०८०

महाभारतको युद्धमा धेरै शूरवीरले आफ्नो प्राण को आहुति दिएका थिए । यो यस्तो युद्ध थियो जसले कुरुक्षेत्र को धरतीलाई रक्तरंजित बनाएको थियो ।  रगत यति धेरै बगेको थियो कि आज पनि उक्त स्थानको माटो रातो छ ।&...

कात्तिक २४, २०८०

सनातन धर्ममा गोत्रको धेरै महत्व हुन्छ । ‘गोत्र’को शाब्दिक अर्थ त धेरै व्यापक हुन्छ । यद्यपि विद्वानहरुले समय–समयमा यसरबारे यथोचित व्यख्या गरेका छन् ।  ‘गो’ अर्थात् इन्द्रिय, र &...

कात्तिक १५, २०८०

१. नमस्कारको चलन हिन्दु संस्कृतिमा मानिस हात जोडेर एक अर्कालाई अभिवादन गर्छन् जसलाई नमस्कार भनिन्छ । यो परम्पराका पछाडिको सामान्य कारण भनेको दुवै हात जोडेर गरिने अभिवादनले सम्मान झल्काउँछ । तर वैज्ञानिक र...

मंसिर ११, २०८०

जन्मदेखि लिएर मृत्युसम्म निर्धारित परम्परा पालन गर्नु हिन्दूहरूको विशेषता हो । पर्वहरूमा मात्र नभएर दिनदिनैको कर्मकाण्डमा पनि धर्म, परम्परा र भगवानको पूजापाठलाई हिन्दूहरू महत्व दिन्छन् । दिनदिनै पूजापाठ गर्ने हिन्...

कात्तिक २१, २०८०

घरमा माउसुली देखिनु एक सामान्य घटना हो । सामान्यरुपमा हेर्दा यो एक जीव हो तर जीव जन्तु मनुष्यको प्रकृतिको एक महत्वपूर्ण हिस्सा मान्ने हिन्दू शास्त्रमा माउसुली बारे जोडिएको गतिविधिबारे विस्तृत जानकारी छ ।...

कात्तिक १९, २०८०

महाभारतको युद्ध एक युग समाप्त हुने बेलामा भएको थियो । संसारमा फैलिएको पाप र अनाचारलाई ध्वस्त पारेर धर्मको ध्वज लहराउनका लागि युद्ध अनिवार्य थियो ।  यावत कमजोरीका बाबजुद पाण्डवहरू धर्मरक्षक भएकाले उनीह...

ओलीलाई फापेको सनराइज हल

ओलीलाई फापेको सनराइज हल

बैशाख १२, २०८१

ललितपुरको गोदावरीस्थित सनराइज हलमा नेकपा (एमाले)का दुई महत्वपूर्ण कार्यक्रम भए । एमालेको प्रथम विधान महाधिवेशन (२०७८ असोज १५ र १६ गते) सनराइज हलमै भएको थियो । विधान महाधिवेशनले विभाजनदेखि चौतर्फी घेराबन्दी...

'एमाले यो सरकारको धरौटीमा छ, बजेट सहमतिमै बन्छ'

'एमाले यो सरकारको धरौटीमा छ, बजेट सहमतिमै बन्छ'

बैशाख ७, २०८१

हामी १५औं अन्त्य गरेर १६औं योजनाको तयारीमा जाँदै छौं । दलका शीर्ष नेताबीच १६औं योजनाको विषयमा छलफल भएको छ । १५औं योजनाको असफलता र नमिलेका कुरालाई १६औं मा सुधार्छौं । हाम्रो गन्तव्य कहाँ हो भन्ने संविधानले ...

उल्लासविहीन नयाँ वर्ष, चंगुलमा परेको लोकतन्त्र

उल्लासविहीन नयाँ वर्ष, चंगुलमा परेको लोकतन्त्र

बैशाख ६, २०८१

सच्चा लोकतन्त्रमा सिमान्तमा रहेको नागरिकले पनि यो देश मेरो हो भन्ने अनुभूति गर्न सक्नेछ- माहात्मा गान्धी । माथि गान्धीको भनाइ किन उद्धृत गरिएको हो भने नयाँ वर्षको आगमन भैसकेको छ र २०८० को बिदाइ बडो हर्षपूर्वक...

x