×

NMB BANK
NIC ASIA

...ती चलखेल जसले समृद्ध नेपालको सपना सिध्याइदिए

कात्तिक २०, २०७४

NTC
Premier Steels
हरेक राष्ट्र र समाजको विकास ‘आफैंमा एउटा सामाजिक प्रक्रिया’ हो । विकास छुट्टै अन्य कुरा होइन । समाज परिवर्तनको ढाँचा एवं गतिसँग मानिसका समृद्धिका यात्राहरू पनि गाँसिएका हुन्छन् । अर्थात् ‘समाजको मनोविज्ञानसँग विकासप्रतिको दृष्टिकोण जोडिएको हुन्छ’ र मानिसको मनोविज्ञान समाजले अवलम्बन गरेका सांस्कृतिक मूल्य मान्यताले निर्माण गरेको हुन्छ ।


यसै पृष्ठभूमिबाट नेपाली समाजको परिवर्तन र विकासको यात्रालाई नियाल्नुपर्छ । नेपाली समाजको आधुनिकताको इतिहास लामो छैन । लामो इतिहास निरंकुश शासन व्यवस्थासँग जोडिएको छ र सामन्तवादको विकृत स्वरूपले इतिहासलाई कलंकित पारेको छ । २००७ सालपछाडि मात्र नेपाल संसारसँग जोडियो, आधुनिक शिक्षा प्रणालीसँग परिचित भयो र जीवनका हरेक पक्षमा विज्ञान र प्रविधिको सम्पर्कमा आयो । तर मानिसको चेतना आधुनिक हुने क्रम भने सुस्त रह्यो । परिणामस्वरूप ‘मानिसको चेतना र विज्ञान’ का बीचमा तालमेल बन्न सकेन । जस्तै, नेपालमा मोटरको आगमन भयो तर मासिनले मोटरको पूजा गरे, मशिनमा बोको काटेर रगत चढाउने संस्कार पो हुर्कियो । पछिल्लो समयमा हवाईजहाज ल्याउँदा पनि कालो बोको काटियो ।

यसो गर्नुलाई मानिसले संस्कार, संस्कृति वा प्रचलन भन्ने गरेपनि ‘यथार्थमा यो आधुनिकता र विज्ञानलाई आविष्कार गर्ने सूक्ष्म रूपमा दिमागमा बसेको अचेतनाले निर्माण गरेको नकारात्मक मनोविज्ञान हो’ । यस्ता अनेकौं पक्षहरू छन् जसले नेपालीहरू नेपालमा नकारात्मक मनोविज्ञानलाई यथावत् कायम राखेको देखाउँछन् । नेपालीहरू लाहुरे हुन रुचाउँछन् । नेपालीहरू आफ्नो घरमा काम गर्नुभन्दा ज्यामी हुन रुचाउँछन् । नेपालीहरूमा बचत गर्ने बानी छैन । नेपालीहरूमा शिक्षाप्रति जाँगर छैन ।

यस्ता अनेकौं भित्री वा लुकेका कारणहरू छन् जसले नेपाली समाजको परिवर्तन र विकासमा गम्भीर मनोवैज्ञानिक समस्याहरू खडा गरेका छन् । फेरि अर्कातिर एउटा सत्य के पनि हो भने ‘यस्ता गलत मनोविज्ञान तोड्न सकिन्छ र त्यो तोड्ने माध्यम शिक्षा हो । २००७ सालमा नेपालको साक्षरता प्रतिशत एक प्रतिशत थियो । अहिले यो लगभग ७० प्रतिशत छ । प्रत्येक वर्ष एक प्रतिशतले औसतमा बढेछ । यो नराम्रो पनि होइन । तर यति धेरै साक्षरताको प्रतिशत बढ्दा पनि किन मासिनमा निम्न प्रवृत्तिहरू यथावत छन् : (१) मानिसहरू स्कूल खोल्नभन्दा मन्दिर बनाउने कार्यमा उद्यत हुन्छन् । (२) नेपालमा धर्म नमान्ने वामपन्थीहरू पुराण लगाएर चन्दा वा धन असुल गर्छन् । (३) शिक्षित पण्डितहरू आफूलाई महाराज भनी सम्बोधित गराउँछन् । (४) जनताको प्रतिनिधित्व गर्ने सेवकलाई ‘माननीय’ भनिन्छ । (५) स्कूलहरू फोहोर, अव्यवस्थित र रुग्ण हुन्छन् ।

यी यथार्थताहरूले देखाउँछन् नेपाली शिक्षा प्रणालीले नेपालीहरूको नकारात्मक, रूढिवादी र परिवर्तनविरोधी मनोविज्ञानलाई हटाउन सकेन । बरू अर्को किसिमको नकारात्मक मनोविज्ञानमा रूपान्तरण मात्र ग–यो । जस्तै, (१) प्रत्येक नेपालीमा आफू ठीक र अर्को गलत भन्ने सूक्ष्म अहम् छ, त्यसैले प्रत्येक नेपाली अरूमा परिवर्तनको आवश्यकता देख्छ । आफूलाई भने ठीकठाक देख्छ । बाटोमा फोहोर फ्याँक्ने, बाटोको बार भत्काउने, सार्वजनिक बाटोमा डिलमा उभिई पिसाब फेर्ने मानिस नै नेता गलत हो भन्ने हुङ्कार गर्छ । प्रहरी आफूलाई ठीकठाक देख्छ र जनता फटाहा हुन् भन्छ । कर्मचारी सेवा लिने मानिसलाई खराब देख्छ ।

(२) नेपालीहरूमा विज्ञता र लगानीविना करोडौं कमाउने भोक जागेको छ । प्रत्येक बिदेसिने मानिस देशमा रोजगारी छैन भन्छ तर धान फल्ने जमिन बेचेर एजेन्टलाई बुझाउँछ । युरोप जाने मानिस देशले केही दिएन भन्छ तर बूढानीलकण्ठमा पढ्ने पनि जनताको कर समाप्त पारी बिदेसिन्छ । मलाई थाह छैन मनोविज्ञानमा यस प्रवृत्तिलाई के भनिन्छ ?

(३) राजनीतिमा नेता हुन जाने मानिस कलेजमा ध्यान दिएर ज्ञान प्राप्त गर्दैन । ऊ चिट चोर्छ वा प्रिन्सिपललाई धम्क्याएर वा फकाएर जाँचमा पास हुन्छ । ऊ राष्ट्रलाई कर तिर्दैन । आफ्ना छोराछोरी पनि बाबुआमालाई पाल्न लगाउँछ । उ कमिसनको रकम लिन्छ, धन कमाउँछ । उसलाई कमाउनुको अर्थ नै थाहा छैन । तर विकासको नीति बनाउने ठेक्का उसले पाएको छ । यसको तात्पर्य के हुन्छ भने २००७ साल पछाडि नेपालले लागू गरेको शिक्षा प्रणालीले नेपालको परिवर्तन र विकासका आवश्यकतालाई सम्बोधन गर्न सकेन । माथि छलफल गरेको नकारात्मक मनोविज्ञानलाई हटाई ‘प्रगतिशील चेतनायुक्त’ मनोविज्ञानको निर्माण गर्न सकेन । यसले मानिसलाई साक्षर र शिक्षित बनायो, डिग्री प्रदान ग–यो तर ‘नेपालीपनमा आधारित आधुनिकता र सिर्जनात्मक उर्वर प्रगतिशील चेतनाको निर्माण गर्न सकेन ।

२०४७ सालपछि नेपालमा अभूतपूर्व राजनीतिक परिवर्तनको युग शुरु भयो । नेपाल स्वतन्त्र नागरिकहरूको एउटा ‘राष्ट्र राज्य’को रूपमा खडा भयो । तर यस सुखद परिवर्तनले साथसाथै ल्याउनुपर्ने आर्थिक समृद्धिको क्रान्ति ल्याउन सकेन । राज्य र निजीक्षेत्रको सहकार्यका साथसाथै ‘सहकारी’ को उपयोग र राज्यले ठूलठूला विकास संरचनाको निर्माणको नेतृत्व लिनुपर्ने थियो । देशको अर्थतन्त्रलाई निर्यातमूलक बनाउने औद्योगिकीकरणको नेतृत्व निजीक्षेत्रले लिनुपर्ने थियो । तर देशको अर्थतन्त्रलाई विदेशीका इशारामा ‘अतिउपभोक्तावादी अश्लील उदारीकरण र व्यापारीकरण’ तर्फ धकेल्ने काम भयो । गरीबको शोषण गरी धनी झन् झन् धनी हुने आर्थिक व्यवस्था लागू गरियो । देशको १० प्रतिशत सम्भ्रान्तले कुल राष्ट्रिय आम्दानीको ५२ प्रतिशत प्रयोग गरिरहेबाटै यो देख्न सकिन्छ ।

यसको सबैभन्दा ठूलो मार शिक्षामा प–यो । शिक्षामा निजीक्षेत्रको सहभागिता आवश्यक थियो । तर शिक्षामा निजीक्षेत्रको सहभागिताको नाममा ‘व्यापारीकरण’ भयो । औद्योगिकीकरणमा लाग्नुपर्ने कर्पोरेट हाउसहरू मुनाफाका लागि स्कूलमा लगानी गर्न थाले । शिक्षित मानिसहरूको ससाना पूँजी र ज्ञानको संयोजनबाट अघि बढ्नुपर्ने शिक्षामा निजीक्षेत्रको सहभागितालाई अवरुद्ध गर्दै ‘पैसाले डिग्री किन्न पाइने’ शिक्षणसंस्थाहरू मौलाए । लगानी र मुनाफाको प्रतिस्पर्धामा यसले (१) नेपाली विद्यार्थीलाई पलायन हुन सिकायो । (२) नेपालको ऐतिहासिक, भू–राजनीतिक, ग्रामीण, सामाजिक जीवन पद्धतिको बारेमा जानकारी हुनबाट वञ्चित ग–यो । (३) नेपाली भाषा र अन्य मातृभाषाको विनाश ग–यो । (४) अति उपभोक्तावादको दास बनायो । यसका उत्पादनले राष्ट्रको नेतृत्व गर्न सक्ने क्षमता कमाउन सकेनन् ।

(२) किन २००७ सालदेखि २०७० सालसम्म आउँदा पनि नेपालको विकास हुन सकेन ?
माथि मैले इङ्गित गरिसकेको छु, नेपालको आर्थिक एवं सामाजिक समृद्धिका लागि आवश्यक पर्ने वैज्ञानिक चेतनामा आधारित राष्ट्रिय मनोविज्ञानको निर्माण गर्न २००७ सालदेखि २०७० सालसम्म पनि नेपालले ग्रहण गरेको शिक्षापद्धति, पाठ्यक्रम र कार्यक्रम एवं संस्थाहरू असफल भए । परिणाम के भयो ? देशमा स्युडो–विज्ञान वा अर्धचेतनायुक्त ज्ञान भरमार फैलियो । यस शिक्षाले प्राविधिक, वैज्ञानिक, व्यवसायी र विज्ञहरू निर्माण गरेन । यसले विशाल संख्यामा बेरोजगारहरू पैदा ग–यो । यस बेरोजगार, डिग्रीयुक्त तर सीप र कलाविहीन जमातले के उत्पादन ग–यो ?

(१) यसले कृषिमा संलग्न हुने जनशक्तिको नास ग–यो । कृषि व्यवसाय गर्नुलाई अपमान ठान्ने जमातको निर्माण ग–यो । हिजो आफ्नै जमिनमा काम गर्ने जमात आज शिक्षित भयो तर उसले आफ्नो हैसियत सरकारी जागीरमा मात्र देख्यो । त्यो नपाउँदा देशलाई सराप्दै विदेश भाग्यो ।

(२) सरकारी जागीर नपाउने, पहिलाको अशिक्षित लाहुरे जस्तै अब शिक्षित लाहुरेमा परिणत भयो । देश र समाज उसका लागि आवश्यक रहेनन् ।

(३) डि.भी., पी.आर. र अरबको रोजगारी अब उसको प्राथमिकता बन्न थाल्यो । जो देशमा थियो, ऊ राजनीतिमा आकर्षित बन्न थाल्यो । कोही नेता भए । कोही भ्रष्टाचार र कमाउने राजनीतिमा लागे । कोही क्रान्तिबाट देशलाई परिवर्तन गर्न जनयुद्धमा लागे । क्रान्ति पनि धोकामा सकिए । उनीहरूमध्ये केहीले राज्यबाट रकम पाए, त्यो पनि धेरै पार्टीले लग्यो । केही अपराधमा लागे । केही निराशावादी भए । केही बिदेसिए । देश युवाहीन बन्यो । देशको कृषि क्षेत्र पतनोन्मुख बन्यो ।

एकातिर अर्धशिक्षित युवा कृषिमा श्रम गर्न नचाहने, अर्कातिर जागीरको मानसिकतले कृषि उत्पादनमा ह्रास मात्रै आएन, एक समय चामल र खाद्यान्न पैठारी गर्ने नेपाल खाद्यान्न आयात गर्ने अवस्थामा पुग्यो । व्यावसायिक प्राविधिक शिक्षाको अभावले व्यक्तिले आफैं रोजगारी सिर्जना गर्ने अवस्था पनि विकास भएन । परिणामस्वरूप ७० वर्षको लामो युगमा पनि नेपालले आफ्नो प्रगति गर्न सकेन । नेपालको वर्तमान शिक्षा राष्ट्रियताहीन, श्रमविरोधी र उद्यमशीलतारहित छ । आजको देशको समस्या यसकै कारणले भएको हो ।

३. के कारणहरू थिए जसले नेपालको परिवर्तन र विकास अवरुद्ध रहिरह्यो ?
नेपालको परिवर्तन र विकासमा अवरोध पु–याउने तत्वहरूको खोजीनिती अहिलेसम्म भएको छैन । माथि नै भनिसकियो, शिक्षा उत्पादनमूलक हुन सकेन । तर शिक्षा उत्पादनमूलक हुन नसक्नुमा पनि कारणहरू छन् । सत्तरी वर्षको यस युगमा मैले ५५ वर्ष जीवन बिताएको छु । वि.सं. २०२५ साल पछडिका घटनाहरूको अनुभव मलाई छ र ती घटनाहरूको विश्लेषण गर्दा केही महत्वपूर्ण कारणहरू अगाडि प्रकट हुन्छन् ।

३.१. विदेशीहरूको योजनाबद्ध घुसपैठ :
नेपालमा विदेशीहरूको घुसपैठ १७६५ मा पृथ्वीनारायण शाहले नेपालको एकीकरण गर्नुभन्दा पहिलादेखि नै भएको हो । सिल्भियन लेभीले लेखेका छन्, ‘काठमाडौं उपत्यकामा पृथ्वीनारायण शाहले जीत हासिल गर्नुपूर्व नै ‘काठमाडौं उपत्यकामा कापुचिनो पादरीहरू आई चर्च स्थापित गरेका थिए । उनीहरूले बेलायती शासकहरूलाई बताए अनुसार काठमाडौं उपत्यकामा रहेका पाँच हजार महत्वपूर्ण दस्तावेजहरू उनीहरूले डढाइदिएका थिए । उनीहरू भित्रभित्रै उपनिवेशी शासकलाई सहयोग गरिरहेका थिए । बेलायतीहरू काठमाडौं उपत्यकालाई हातमा पारी नेपालको तिब्बतसँगको व्यापार हातमा लिन चाहन्थे ।

लिच्छवीकालमा नेपाल सम्पन्न र धनी देश थियो । मगधमा उनका सामानहरू, कागज र कपडाको निर्यात नेपालले गर्थ्यो । नेपालले तेस्रो शताब्दीदेखि नै कागज उत्पादन गर्न सिक्यो । दक्षिण एसियामा कागज उत्पादन गर्ने नेपाल पहिलो देश हो । तिब्बतमा नेपाल सुनका मुद्राहरू बेच्थ्यो । अतः जहिलेसम्म विदेशीहरूबाट मुक्त रह्यो, त्यतिखेरसम्म नेपाल सम्पन्न थियो ।

सन् १८१४ पछाडि नेपालको आन्तरिक एवं बाह्य सम्बन्ध बेलायतको अधीनमा आयो । सन् १८४० सम्म नेपालमा बेलायतीहरूले निरन्तर षड्यन्त्र गरिरहे । भीमसेन थापा, माथवरसिंह, गगनसिंंह भण्डारी तीनजना काजीहरूको हत्या गराए । कोतपर्वबाट जंगबहादुरको उदय गराए । जंगबहादुरले बेलायतका अगाडि आफू महान् प्रमाणित गर्न ‘भारतमा सिपाही’ विद्रोह दमन गरे । यद्यपि जंगबहादुरले बेलायतसमक्ष आफ्नो हैसियत बन्धक राखेनन् ।

परिणामस्वरूप उनको मृत्युपछि जंगबहादुरको वंश नाश गरी शम्शेर खलकलाई आफ्ना कठपुतलीका रूपमा खडा गरियो । जंगबहादुर चाहन्थे सिपाही विद्रोह दमन गरेपछि ब्रिटिसहरूले उनलाई मालिक मान्नेछन् । तर जंगबहादुरको सहयोगले सिपाही विद्रोह दमन गरेपछि बेलायतीहरू स्वतन्त्र भएर नेपाललाई कज्याए ।

शम्शेर खलक प्रधानमन्त्रीहरूबाट गोर्खा भर्तीलाई वैधानिक बनाई नेपाली युवाहरूको घिनलाग्दो शोषण भयो । तर यता नेपालमा गोर्खालीका बारेमा महानताको गीत लेखिनेखालको शिक्षाको प्रचार गरियो । देव शम्शेरले जापानको प्रगति देखेर नेपालमा केही परिवर्तन गरे । उनले नौजना विद्यार्थीहरू त्यसताका जापान पढ्न पठाएका रहेछन् । नेपालमा उद्योगहरू स्थापना गर्न जापानसँग अनुरोध गरेका रहेछन् । नेपालमा संविधान बनाई खुकुलो राजनीति गर्ने नियतले दिल्लीमा भाइसरोयलाई वकिलको सहयोग मागेछन् । परिणामस्वरूप, बेलायतीहरूले देव शम्शेरको हत्या गराइदिए ।

यसमा दुईवटा कारण थिए : (१) नेपालमा शिक्षा र उद्योगको विकास हुँदा, बेलायती सेनामा गोर्खाहरू जान बन्द हुन्थ्यो । (२) नेपाल अन्धकारमय भएमात्र राणाहरूले बेलायतलाई सहयोग गरिरहन सक्थे । २००७ सालमा प्रजातन्त्र आयो । भारत पनि स्वतन्त्र भयो । त्यपछि त नेपालले सुखका दिन देख्नुपर्ने थियो । तर त्यसो भएन । (क) नेपालको क्याबिनेटमा भारतका कर्मचारी नियुक्त भए । (ख) टंकप्रसाद आचार्य, मोहन शम्शेर राणा, मातृका प्रसाद कोइराला, विश्वेश्वर प्रसाद कोइराला र सुवर्ण शम्शेर राणा सबै नेहरु र श्री वल्लभभाई पटेलको आशीर्वादमा नेपालमा राजनीति गर्न चाहन्थे । त्यसपछि तुलसी गिरी, सूर्यबहादुर थापा यस दौडमा जोडिए । (ग) उनीहरूले सिर्जना गरेको अराजकताबाट फेरि राजतन्त्रको निरंकुशता आयो ।

भारतको हस्तक्षेप र चीनको कम्युनिस्ट क्रान्तिबाट जोगिन राजा महेन्द्रले पश्चिमी शक्तिलाई अग्राधिकार दिए । अमेरिका र युरोपलाई बिस्तारै रुसतर्फ ढल्किँदै गरेको भारत र साम्यवादी सत्ता स्थापना गरेको चीनसँग नेपालको राजनीति प्रभावित होला भनी सशंकित हुनु स्वाभाविकै थियो । युरोप र अमेरिकालाई भारत र चीनमाथि निगरानी गर्न र उनीहरूका विरुद्ध काम गर्न नेपाल चाहिएको थियो । दुवैलाई दुवै चाहिएका थिए । त्यसैले दरबारले पश्चिमलाई सबैथोक खोलिदियो ।

(१) अमेरिकाले दलाई लामाको समर्थनमा विद्रोहीहरूलाई प्रशिक्षित ग–यो र नेपालको उत्तरी भेगमा हातहतियार ‘एयरलिफ्ट’ (प्यारासुटबाट हातहतियार खसाउने कार्य) ग–यो । (२) चीनको स्वशासित क्षेत्र तिब्बतमा आक्रमणका गतिविधि भए । (३) यी सबै कुराका लागि सूचना संकलन गर्ने मानिसहरू चाहिन्थे, अतः अमेरिकाबाट स्वयंसेवकहरू तथा पिस कोरका नाममा गाउँ गाउँमा अमेरिकीहरू पुगे । (४) २०२८ सालमा नेपालमा राष्ट्रिय शिक्षा योजना (नयाँ शिक्षा) आयो जसले २००७ सालपछि नेपालीमा जागेको शिक्षाप्रतिको प्रेम र जाँगर समाप्त पारिदियो । त्यसपूर्व गाउँमा मानिसहरू स्कूल बनाउँथे । चन्दा उठाएर शिक्षकलाई तलब दिन्थे । २०२८ सालको कथित नयाँ शिक्षाले यो समाप्त पारिदियो । शिक्षामा सहयोगको नाममा नेपालमा मन्त्रालयहरूमा घुसपैठ
गरियो ।

राजा महेन्द्रले लामो समयसम्म तिब्बतका विरुद्धमा अमेरिकालाई स्वतन्त्र भूमिका दिएनन् । चीन र नेपालका बीचमा सम्बन्ध स्थापित भयो । नेपालले उत्तरमा रहेको चेकपोस्ट हटायो । अब बिस्तारै भारतसँग सम्बन्ध चिसिन थाल्यो । भारत नेपाललाई आफ्नो अधीनमा राख्न चाहन्थ्यो । तर नेपालले आफूलाई अन्तर्राष्ट्रिय मञ्चमा खडा ग–यो । यसै समयमा नेपालले आफ्नो स्वतन्त्र अस्तित्वका साथसाथै विकासका गतिविधिहरू पनि अगाडि बढायो ।

३.२. २०४७ सालको आन्दोलन, लोकतन्त्रको स्थापना र विदेशी घुसपैठ
पञ्चायती व्यवस्था निरंकुश व्यवस्था थियो । २०४७ सालमा यसको पतन भयो । नेपालीहरूलाई लोकतन्त्र र विकास दुवै चाहिएको थियो । तर २०४८ सालमा बहुदलीय व्यवस्थाको पुनःस्थापनासँगै नेपाल विश्वका लागि पूर्ण रूपमा खुल्ला भयो । यसक्रममा अनेकौं भित्री चलखेलहरू भए ।

(१) भारत गम्भीर आर्थिक विषमता र राजनीतिक परिस्थितिबाट गुज्रिरहेको थियो । इन्दिरा गान्धीको संकटकाल र उनको पराजय, जनता पार्टीको उदय र सत्तापरिवर्तनको खेल, इन्दिरा गान्धीको पुनरुदय, खालिस्तान र गोल्डेन टेम्पलमाथि कारवाही, र अन्तमा इन्दिरा गान्धीको हत्या र शिखहरूमाथि अत्याचार । यी सबै घटनाले भारत कमजोर भएको थियो । यसै समयमा नेपालमा लोकतन्त्रको पुनःस्थापना भयो । यो समय पश्चिमी देशहरूको लागि सुअवसर प्रमाणित भयो ।

(२) राजतन्त्रले चीनसँग घनिष्ठता विकास गरेको थियो । त्यसैले चीनको तिब्बतमा अराजकता फैलाउन पश्चिमी शक्तिहरूलाई सम्भव थिएन । लोकतन्त्रको पुनःस्थापना एउटा अवसर थियो त्यसका लागि ।

(३) अन्तर्राष्ट्रिय गैरसरकारी संस्थाहरूको बाढी नै आयो नेपालमा । वामपन्थी विद्वानहरू, कार्यकर्ताहरू र शिक्षकहरूले पनि गैरसरकारी संस्थाको खेती गरे । पश्चिमी पूँजीवादी देशहरूले नेपालको वामपन्थी आन्दोलन समाप्त पार्न गैरसरकारी संस्थाको प्रयोग गरे । एमाले जस्तो राजनीतिक दल गैरसरकारी संस्थाको प्रभावमा पुग्यो ।

(४) एमालेका नेता मदन भण्डारीले शायद यस रहस्यलाई बुझेका थिए । उनले उग्रवामपन्थी दललाई लोकतान्त्रिक दलमा परिणत गरे । पहिला त टाइम म्यागेजिनमा उनको अन्तर्वार्ता छापियो । त्यसपछि जब उनी कलकत्तामा एउटा कम्युनिस्ट सभामा भाग लिएर फर्किए, केही समयपछि उनको हत्या भयो ।

(५) नेपाली कांग्रेसको सरकारले एकाएक खुल्ला उदारीकरणका नाममा नेपालमा निजीकरण र खुल्ला बजारको नीति ल्यायो । यो विश्व बैंकको ‘संरचनात्मक समायोजन’ को नीतिअनुरूप ल्याइएको थियो । निजीकरणका नाममा प्रसिद्ध अर्थमन्त्री रामशरणजीले बाँसबारी जुत्ता कारखाना, भृकुटी कागज कारखाना, वीरगञ्ज सुगर मिल, कृषि औजार कारखाना, बुटवल धागो उद्योग सबै व्यापारीलाई कौडीको दाममा बेचिदिए । विश्व बैंकको दबाबमा बिजुलीको भाउ बढाए । तब आयो अरुण जलविद्युत् आयोजना । त्यसमा ऋण लगानी गर्ने प्रतिबद्धता विश्व बैंकले ग–यो । बिजुलीको दाम बढाइयो । तब विश्वबैंकले गैरसरकारी संस्थामार्फत अरुणको विरोध गरायो । गैरसरकारी संस्थाकै माध्यमबाट विपक्षी दल एमालेले विरोधपत्र लेख्यो । त्यसपछि विश्व बैंकले हात झिक्यो । उसको योजना नेपालमा निजीकरणको योजना लागू गरी पश्चिमी देशहरूलाई बजार दिनु थियो ।

(६) यस निजीकरणलाई संस्थागत गर्न कांग्रेसभित्र गणेशमान, कृष्णप्रसाद भट्टराई, रामहरि जोशी, सि.के प्रसार्इं, ढुण्डीराज जस्ता समाजवादीहरूको पतन आवश्यक थियो । त्यसैले प्रतिनिधिसभा गिरिजाप्रसादले विघटन गरिदिए । अदालतमा विवाद भयो । विश्वनाथ उपाध्यायले गिरिजाको प्रतिनिधिसभा विघटनको कार्यलाई संवैधानिकताको जामा लगाइदिए ।

यी घटनाबाट देख्न सकिन्छ, पश्चिमा शक्तिले कसरी योजनाबद्ध ढंगबाट नेपालमा वामपन्थी आन्दोलनलाई समाप्त पारे । कसरी कांग्रेसभित्रको समाजवादी समूहको सफाया गरे । कसरी लोकतन्त्रलाई कमजोर बनाए । कसरी नेपालमा अतिउपभोक्तावाद र विकृत पूँजीवादी व्यवस्था कायम गरे ।

कांग्रेसले घोषणा गरेको मध्यावधि निर्वाचनमा एमाले सबैभन्दा ठूलो दलको रूपमा स्थापित भयो । एमालेले उदाहरणीय सरकार बनायो र विकास बजेटलाई ग्रामीण भेगमा पु–यायो । तर पश्चिमी देश र संस्थाहरूले उसको सरकार लडाउन सबै किसिमका हतकण्डाहरू प्रयोग गरे । मनमोहन अधिकारीका विरुद्ध अविश्वासको प्रस्ताव ल्याए । एमालेलाई संसद् विघटन गर्न बाध्य बनाए । अदालतमा मुद्दा प–यो । तर एमालेका विरुद्धमा फैसला गराए ।

यसबेलासम्म नेपालमा अमेरिकी र पश्चिमी देशको बाक्लो हस्तक्षेप थियो । यसका विरुद्ध अब भारतले खेल्न शुरु ग–यो । महाकाली सन्धिका कारणले एमाले फुट्यो । वामपन्थी शक्ति क्षीण भयो । माओवादीको रचना भयो । यसबारेमा धेरै भनिरहनु पर्दैन ।

४. कस्तो बनाउन सकिन्थ्यो नेपाललाई ?
नेपाल प्रकृतिको अनुपम वरदान हो । नेपालसँग सबैथोक छ । तर पनि नेपाल अहिलेसम्म गरीब छ । (१) २०४८ मा लोकतन्त्रको प्रतिनिधित्व गर्ने पहिलो निर्वाचित सरकारले अश्लील व्यापारीकरण र अति उपभोक्तावादी आर्थिक व्यवस्था लागू नगरी, राज्यकै नेतृत्वमा कृषि क्षेत्रको आधुनिकीकरण, कृषिमा आधारित उद्योगहरूको सञ्चालन गरेको भए देश आज पलायन र राजनीतिक अराजकताको शिकार हुने थिएन ।

(२) २०४८ सालको पहिलो निर्वाचनबाट स्थापित प्रतिनिधिसभाको विघटन नभई सरकारको स्थायित्व भइदिएको भए, अहिलेको राजनीति, अराजकताको शिकार हुनुपर्ने थिएन । विदेशीहरूको चलखेललाई बुझिदिएको भए, पहिलो प्रतिनिधिसभाको विघटन गर्नुपर्ने अवस्था नै आउने थिएन । नेपालले अहिले समृद्धिको एउटा चरण पूरा गरिसकेको हुने थियो ।

तर अहिले देश कस्तो छ ? राज्यले नागरिकको शोषण गरिरहेको छ । राज्य नेतालाई औषधी उपचारका लागि करोडौं बाँड्छ । तर गरीब सर्वसाधारण जनतालाई अस्पतालमा उपचार गर्न जाँदा ‘भ्याट कर’ लगाउँछ । मानिसहरूले उपचार गर्दा ‘भ्याट’ तिर्नुपर्ने यो कस्तो शोषण हो ? गरीबले उपचार गर्दा ‘भ्याट’ उठाई राज्य नेतालाई करोडौं अनुदान दिन्छ । राज्यले शिक्षा निःशुल्क होइन, शिक्षामा कर लगाएको छ । राज्यले गरीबको जग्गामा मालपोत लगाई ‘बाँच्न’ कर लगाइरहेको छ । कसरी हुन्छ नेपालमा आम्दानीको वितरण ? देशको दश प्रतिशत उच्च सम्भ्रान्त वर्गले कुल गार्हस्थ्य उत्पादनको ५२ प्रतिशत खर्च गर्छ । देशको कंगाल २० प्रतिशत जनसंख्यालाई कुल गार्हस्थ्य उत्पादनको पाँच प्रतिशत हिस्सा मात्र प्राप्त छ ।

५. क–कसले ठगिरहेका छन् देशलाई ?
देशलाई ठग्नेहरूको सबैभन्दा पहिलो वर्ग हो कर्मचारीतन्त्र । प्रत्येक ठूला कर्मचारी करोडभन्दा माथिको गाडी राज्यको कोषबाट खर्च हुनेगरी चढ्छन् । उनीहरूलई राज्यले चालक पनि दिन्छ, तेल पनि दिन्छ । एउटा हाकिमलाई सरकार वर्षौैंसम्म करोडौंमा लगानी गर्छ । तैपनि यी हाकिमहरू तलब कम छ भन्छन् ।

राजनीतिक नेताको अर्को वर्ग छ । एकजना मन्त्रीलाई मासिक १६ लाख रुपैयाँ खर्च हुन्छ । एकपटकमा ४० जना मन्त्री नियुक्त हुन्छन् । संसदको प्रतिवर्ष १० अरबभन्दा बढी खर्च छ । तर गाउँमा स्कुलहरू छैनन् । बालबालिका खुल्ला चौरमा पढ्न बाध्य छन् । जनता ठग्ने काममा स्वयं राजनीतिक नेताहरू सरिक छन् ।

कार्टेलिङ व्यवसाय गर्ने व्यवसायीहरूको अर्को समूह छ, जसले यातायातमा, तेलमा, ग्याँसमा, खाद्यान्नमा जनता लुट्ने गर्छ । यस्ता लुटेराहरूको सामना जनताले प्रत्येक पाइलामा गर्नुपर्छ । स्कूल, अस्पताल, मन्दिर जताततै लुटेराहरूको जमात छ । वर्षमा १० अरब रुपैयाँ धार्मिक मठबाट भारत जान्छ । वर्षमा ४० अरब रुपैयाँ विद्यार्थीबाट बिदेसिन्छ । बूढानीलकण्ठ, महाराजगञ्ज र पुल्चोकमा राज्यको लगानीमा विद्यार्थीहरू पढ्छन् । तर उनीहरू बिदेसिन्छन् । अहिले करीब दुई हजार चिकित्सक पलायन भएका छन् ।

यी सबै तथ्यहरूको विश्लेषण गर्दा किन नेपाल विकास भएन ? किन नेपाल आज भत्किएको घर जस्तो भएको छ ? भन्ने कुरा स्वतः प्रस्ट हुन्छ । थप निम्न निष्कर्ष निकाल्न सकिन्छ ।

(क) अझै पनि नेपाली जनताको मनोवृत्ति रूढिवादी, विज्ञानविरोधी, विकासविरोधी अर्धचेतनाबाट प्रभावित छ । मानिसहरू अहिले पनि भाग्यमा विश्वास गर्छन् । अहिले पनि उत्पादकत्व विकास गर्ने र अधिकारसम्पन्न हुने प्रगतिशील सामाजिक चेतनाको विकास हुन बाँकी छ ।

(ख) नेपाली शिक्षा पद्धति र यसले ग्रहण गरेको पाठ्यक्रम व्यक्तिलाई चेतनशील, योग्य, व्यावसायिक व्यक्ति बनाउने होइन । जागीरे, श्रमविरोधी र अल्छी मानिस बनाउने खालको छ । यसले सीप सिकाउँदैन । यसले गफ गर्न र ढाँट्न सिकाउँछ ।

(ग) नेपालीहरू विदेशीहरूको चलखेल र षड्यन्त्रको शिकार भएको दुईसय वर्ष भयो । १८१६ मा जमिन लुटियो । २०१६ मा राष्ट्रको अस्मिता लुटिँदैछ । अहिले देश जातीयता र क्षेत्रीयताको द्वन्द्वको संघारमा छ । मानिसहरू पहिचान खोज्दैछन् । उनीहरू नै सबैभन्दा बढी क्रिस्चियन बन्दैछन् । बाहुनले जनै लगाउन बाध्य पारेको थिएन । क्रिस्चियन भएपछि त नाम र थर पनि फेरिएको छ ।

(घ) दुईसय वर्षको लामो इतिहासमा नेपालका शासकहरूले सधैं आफ्नो व्यक्तिगत लाभका लागि मात्र सोचे । राष्ट्रको हितमा कहिल्यै सोचेनन् । २०४७ सालको लोकतन्त्रले पनि जनताको शुभचिन्तक नेता जन्माउन सकेन । केवल जनतामाथि शासन गर्ने नेता मात्र जन्मायो ।

(ङ) २०४७ सालपछि देशको राष्ट्रिय सुरक्षा धरापमा परेको छ । देशको राष्ट्रिय अखण्डता धरापमा परेको छ । नेताहरू विदेशीको भक्ति गाउँछन् । उनीहरूमा राष्ट्रिय स्वाभिमान नाश भएको छ । राजनीति, कमाउने धन्दा भएको छ । जनताको कल्याण सरोकारहीन बन्न पुगेको छ ।

(च) गरीब देश असीमित निजीकरण र अतिउपभोक्तावादको जालोमा फँसेको छ । उपभोग्य वस्तुहरू र सेवाहरू कार्टेलिङको चंगुलमा परेका छन् । भ्रष्टाचारले अतिउपभोक्तावाद र कार्टेलिङलाई संरक्षण गरेको छ । राजनीतिले भ्रष्टाचारलाई संरक्षण गरेको छ ।

(छ) राज्यको वितरण प्रणाली शोषणयुक्त छ । धनीलाई सबै सुविधा राज्यले नै दिलाउँछ । जस्तै, कर्मचारीका लागि सहुलियतको अस्पताल छ । कर्मचारीका छोराछोरी पढ्ने भिन्नै स्कूलहरू छन् । धनीका छोराछोरी बूढानीलकण्ठ स्कूलमा पढ्छन् । गरीबलाई पढ्ने स्कूल नै छैनन् । देशको ५२ प्रतिशत आय दश प्रतिशत सम्भ्रान्तले उपभोग गर्छन् ।

(ज) राज्य शोषणयुक्त भएकै कारणले कृषिक्षेत्रको विकास हुन सकेन । किसानहरू गरीब भए । विश्वबैंकले दिनको १.२५ डलर र त्यसमाथि कमाउनेलाई धनी मान्दछ । त्यसको तथ्याङ्क लिएर देशका अर्थशास्त्री नेपालमा १८ प्रतिशत जनता मात्र गरीब भएको आँकडा प्रचार गर्छन् । तर देशमा ९० प्रतिशत मानिस गरीब छन् । यसको अर्थ हो, देशमा जनतको सरकार होइन, विदेशीको सेवा गर्ने सरकार छ ।

अब यस अवस्थालाई बदल्नुपर्छ । यस अवस्थालाई बदल्न सकिन्छ । यस अवस्थालाई कसरी बदल्न सकिन्छ भन्ने विषय अर्को भागमा चर्चा गरिनेछ । यद्यपि एक वाक्यमा भन्ने हो भने अब ‘राष्ट्रियता र विकास’लाई’ जोड्नुपर्छ ।

(प्रा.डा. संग्रौला काठमाडौं स्कुल अफ लका निर्देशक हुन् ।)

Muktinath Bank

Advertisment
RMC TANSEN
IME BANK INNEWS
shivam ISLAND

Advertisment
Nabil box
Kumari
Vianet communication
hAMROPATRO BELOW NEWS
TATA Below
फागुन २८, २०८०

उमेरले ३५ वर्ष पुग्नै लाग्दा मैले लोकसेवा आयोगको फाराम भरें । ३५ वर्ष कटेको भए फाराम भर्न पाउँदैनथें, तर नियुक्ति लिँदा भने ३५ वर्ष कटिसकेको थिएँ । लोकसेवा आयोगको सिफारिशअनुसार क्षेत्रीय सिञ्चाइ निर्देशनालयले...

कात्तिक २४, २०८०

राजधानी काठमाडौंबाट कयौं सय माइल टाढा रहेका जाजरकोट र रुकुम पश्चिम यतिबेला भूकम्पले इतिहासकै सर्वाधिक पीडामा छन् । गोधूलि साँझसँगै ओठ काँप्ने जाडो शुरू हुन थाल्छ । आमाको मजेत्रोमा लपेटिएका बच्चाहरू चि...

फागुन १, २०८०

गरिबको घरआँगन कसैलाई मन पर्दैन । गरिबको लुगाफाटो कसैलाई मन पर्दैन । गरिबले ठूला कुरा गरेको कसैलाई मन पर्दैन । गरिब नाचेको, गरिब हाँसेको कसैलाई मन पर्दैन । यतिखेर गरिबले लडेको जनयुद्ध दिवस पनि कसैलाई मन ...

पुस ११, २०८०

नेपालको सार्वजनिक प्रशासन, विशेषतः निजामती सेवामा व्यावसायिक सदाचारिता विकास भएन भन्ने प्रश्न समय समयमा उठ्दै आएको छ । कर्मचारीमा स्वाभाविक रूपमा हुनुपर्ने कार्यसम्पादनलाई व्यवस्थित बनाउने सीप, संस्कार र अनुभवजन्य...

कात्तिक ३०, २०८०

कमेडी क्लब चलाउने मुन्द्रे उपनाम गरेका एकजना मान्छे छन्। एकै श्वासमा चारवटा प्रश्न सोध्न सक्ने क्षमता भएका जानेमाने पत्रकार ऋषि धमलाको कार्यक्रममा पुगेर तिनले भन्न भ्याए, 'यो टिकटकका कारण मान्छेहरू अल्छी भए, कुन...

असोज ३०, २०८०

आज ‘सबैका लागि मर्यादित जीवन’ को आदर्श वाक्यसाथ अन्तर्राष्ट्रिय गरिबी निवारण दिवस मनाइँदै छ । भोक, रोग, अभाव र आवश्यकता पूरा भएपछि मात्र मानवीय मर्यादा पाउन सकिन्छ । नेपालमा गरिबी र असमानताका विभि...

आफैँ हराएको सूचना !

आफैँ हराएको सूचना !

बैशाख २२, २०८१

मानव स्वभाव प्रायः म र मेरो भन्ने हुन्छ । जस्तोसुकै आदर्शको कुरा गरे पनि, जतिसुकै महान देखिन खोजे पनि यी म र मेरोमा अलिकति धक्का लाग्नेबित्तिकै, ढेस पुग्नेबित्तिकै त्यस्ता आदर्श र महानता कुन सड्को ‘फू&rsquo...

जब अख्तियारकै कर्मचारी मालदार अड्डामा सरुवा हुन्छन्…

जब अख्तियारकै कर्मचारी मालदार अड्डामा सरुवा हुन्छन्…

बैशाख १९, २०८१

२०६२ सालपछिको कुरा हो, अख्तियार दुरूपयोग अनुसन्धान आयोगका एकजना उपसचिव र एकजना शाखा अधिकृत कम्पनी रजिष्ट्रारको कार्यालयमा सरुवा भएर गए । यति मात्र होइन, राष्ट्रिय सतर्कता केन्द्रका एक उपसचिव पनि सोही कार्यालयमा...

उही खाट उही घाट

उही खाट उही घाट

बैशाख १५, २०८१

धेरै पहिलेको कुरा हो एक जना सज्जनका दुई भाइ छोरा थिए । उनीहरूबीच निकै मिल्ती थियो । एकपटक भगवान्ले आएर वरदान माग भनेकाले उनीहरूले अमरताको वर मागेका थिए । उनीहरूको कुरा सुनेर भगवान्ले भने– ‘...

x